Programma

Toonmoment 23 january 2019 om 20u

GOSIE VERVLOESSEM: THE HORROR GARDEN

Gosie Vervloessem (1973) onderzoekt het concept van de keuken als vrijplaats en speelterrein voor ongenode gasten door invasieve soorten te introduceren in huiselijke kring. Welke waarden liggen ten grondslag aan invasie-ecologieën en hoe worden deze waarden toegepast of ontkend bij het bakken van een appeltaart? Momenteel onderzoekt Gosie hoe invasieve soorten haar onderzoek kunnen openbreken en plaats kunnen maken voor nieuwe vormen van ontmoeting. Enkele maanden lang wandelt zij door de tuin en het archief van Plantentuin Meise om thema’s om te spitten die te maken hebben met plantenexotisme, hybriditeit, naturalisatie, …

The Horror Garden is een ‘investigative workshop’ over de relatie tussen mensen en planten en stelt een aantal belangrijke zaken in vraag. Behandelen mensen planten met genoeg respect? Voelen planten zich herkend en begrepen door mensen? Kan de relatie tussen mensen en planten de onbegrensde wederzijdse exploitatie overstijgen? Wat kunnen we leren over onszelf als we planten beschouwen als  significant other en tot welke vormen van horror kan dit leiden ? Wat gebeurt er als planten zich uit de achtergrond van onze huiskamers losrukken ? Bij het zoeken naar een antwoord op deze vragen doet Vervloessem beroep op een aantal horrorfilms waarin planten ons de stuipen op het lijf jagen. Soms vallen ze ons frontaal aan, maar dikwijls  schuilt de horror in onheilspellend wuivende takken en ritselend struikgewas. Kolonisatie loopt als een rode draad doorheen de workshop:  kolonisatie van territorium door mensen en planten, kolonisatie van organismen, lichamen en geesten, … Volgens Vervloessem zijn er drie locaties waar de menselijk-vegetale relatie tot een climax komt, d.w.z. waar de relatie tussen mens en plant een grimmige vorm aanneemt: het natuurreservaat, de plantage en de botanische tuin, plaatsen met een directe link naar een koloniaal verleden. Plaatsen, waarin de relatie tussen de mensen en planten strak afgelijnd lijkt. Althans zo lijkt het. Maar, is dat ook zo?

The Horror Garden kwam tot stand tijdens een residentie in De School van Gaasbeek. In samenwerking met De School van Gaasbeek organiseert Museumcultuur Strombeek/Gent jaarlijks 2 residenties.

Toonmoment 23 january 2019 om 20u

FARMER TRAIN SWIRL – ETUDE

Walking is one of our fundamental ways of relating to the world, deeply engrained in our neuro-motor system. In Farmer Train Swirl – Etude, locomotion is conveyed as the empathic medium between the spectator’s and the performer’s body. The walk progressively transforms itself into complex and musical feet constellations, revealing the vast step vocabulary of House dance.

Embracing the idea that ‘choreography is a negotiation with the patterns your body is thinking’ (Jonathan Burrows), this solo aims to open up a choreographic space in which one of our most fundamental somatic skills is brought into dialogue with the rich stepping lexicon of House dance and, through this interplay, reinvented.

CASSIEL GAUBE graduated at P.A.R.T.S. in 2016. As a performer, he collaborated with Benjamin Vandewalle, Fabrice Samyn and Manon Santkin. In 2017, he was granted the Belgian VOCATIO fund to enable him to develop his own work as a choreographer. Cassiel makes work at the intersection of contemporary dance, Hip hop and Clubbing. In 2019, he is invited as artist in residence at La Ménagerie de Verre in Paris, where he will create the group piece Trails & Grooves, which builds on the research started in the solo Farmer Train Swirl-Etude.