Meer over EgmontLezing

Tegen het uitwissen: Kunst als reddingsboei

‘Tijdens gewelddadige conflicten zoals de oorlog in Syrië en Palestina, lijkt kunst zelden een centrale plaats te spelen. Toch zijn artistieke praktijken van wezenlijk belang in situaties van onbevattelijk leed, zowel voor makers als voor het publiek. Kunst is essentieel om ervaringen van slachtoffers te verbeelden, de menselijke conditie beter te begrijpen en de herinnering aan onrecht levendig te houden. Kunst kan een reddingsboei zijn voor mensen die geconfronteerd worden met grootschalig onrecht: het laat verdrukten toe om te getuigen, hun eenzaamheid te doorbreken en verzet tegen onrecht aan te wakkeren. Ook maken artistieke praktijken het mogelijk voor toeschouwers om een sprong in andere, verre werelden te maken.’

Brigitte Herremans over haar EgmontLezing.

In deze lezing belicht Brigitte Herremans het potentieel van artistieke praktijken in Syrië en Palestina, en met name literatuur, om het uitwissen van ervaringen van onrecht tegen te gaan. Verhalen kunnen werelden herscheppen, ze brengen onbekende levens aan de oppervlakte en bieden een tegenwicht tegen onverschilligheid en moedeloosheid.

Brigitte Herremans

Brigitte Herremans (1979) is postdoctoraal onderzoeker aan het mensenrechtencentrum van de Universiteit van Gent waar ze zich toespitst op de strijd voor rechtvaardigheid in Syrië.
Haar doctoraatsonderzoek (2019-2023) focuste op het potentieel van kunst om onrecht in de Syrische context zichtbaar te maken.
Van 2002 tot 2018 werkte ze als beleidsmedewerker Midden-Oosten bij Broederlijk Delen en Pax Christi Vlaanderen. In 2016 publiceerde ze samen met Ludo Abicht het boek ‘Israël en Palestina. De kaarten op tafel.’ Van 2017 tot 2018 werkte ze als beleidsmedewerker Midden-Oosten en Noord-Afrika bij BOZAR.

Brigitte Herremans studeerde Oosterse Talen en Culturen (Arabisch en Bijbels Hebreeuws) aan de UGent en Internationale Politiek aan de Université Libre de Bruxelles. Ze studeerde tevens in Jeruzalem en Caïro.

Stefan Hertmans

Stefan Hertmans (1951) is de auteur van een omvangrijk literair oeuvre dat internationale erkenning krijgt. Zijn werk omvat een groot aantal essays over kunst en samenleving, een twaalftal bundels poëzie, vier toneelstukken, verhalen en romans. Hertmans brak in het Nederlands door met Naar Merelbeke (1994) en Steden (1998), maar de grote internationale doorbraak kwam er met Oorlog en Terpentijn (2013), dat genomineerd werd voor de Man Booker International, de Premio Strega Europeo, en uitgeroepen tot een van de beste romans van 2016 door de New York Times. Het boek werd voor theater bewerkt door NeedCompany, met Viviane de Muynck in de hoofdrol. De Bekeerlinge, dat de basis vormde voor de gelijknamige opera, werd inmiddels in 15 talen vertaald, en was finalist voor de Prix Femina Etranger en de National Jewish Book Award USA. De theatertekst Antigone in Molenbeek werd geproduceerd door Toneelhuis, in een regie van Guy Cassiers. Hertmans’ laatste roman, De Opgang, beschrijft het leven van een vooraanstaande Vlaamse collaborateur.

In 2022 publiceerde Hertmans het essay Verschuivingen, over onze snel veranderende actualiteit en de staat van de postmoderne democratie.

Anna Luyten

Anna Luyten (1963) is master in de wijsbegeerte, toegepaste 49. literatuurwetenschap en master in Theaterstudies. Dit jaar rondt ze als honours student haar gespecialiseerde opleiding af aan de internationale special Master Cultural Anthropology and Development aan de Katholieke Universiteit Leuven.

Het internationale werkveld van Anna Luyten strekt zich uit over verschillende domeinen, van wandelen als denk-, creatie- en pedagogische methode, docent ‘lenig blikveld’ tot dramaturgie voor grote theaters (Dramaten, Stockholm), en schrijven van essays en non-fictieverhalen.

Anna Luyten heeft een jarenlange ervaring in performatieve filosofie en het leiden van conversaties. Ze is counselor voor innovatief bedrijfsmanagment in de bekende Nederlandse Avicenna Leergangen voor Leiderschap.

Ze is schrijver, docent en won internationale prijzen als journalist en maker van documentaires voor film, podcast, radio en televisie voor haar innovatieve verhalende en Human Interest aanpak. Ze is lector cultuurbeschouwing, maatschappij, filosofie en performance aan de School of Arts, KASK in Gent, de Toneelacademie Maastricht en gastprofessor aan the University of the Arts London. Vanaf dit jaar leidt zij als projectmanager het Creative Europe project ‘Walking and local communities” in Gaasbeek.